Vår-Rea upp till -55% rabatt  • Fri frakt & hemleverans  läs mer

Frågor och Svar

Vanliga frågor

Kan jag beställa en upplevelse till någon annan?

Självklart, våra värdebevis och presentkort är inte personligt bundna. I kassan kan du välja leveransadress för presentboxen. 
Med våra fina presentboxar i flera olika stilar blir en upplevelse från happy-day.se med några enkla klick en perfekt present. 

Vad är skillnaden mellan ett värdebevis och ett presentkort?

Ett presentkort är inte knutet till en upplevelse utan är laddat med en summa pengar som du köper en eller flera upplevelser för. Presentkortet används som betalningsmedel i kassan. Observera att det inte går att boka in upplevelser med ett presentkort. När du köper en upplevelse skapas ett värdebevis för upplevelsen, detta är din biljett för att kunna boka in upplevelsen. 

Notera att presentkort inte går att använda direkt hos våra arrangörer. De tar endast emot värdebevis som gäller den upplevelse de har i samarbete med oss. 
Ett värdebevis är knutet till en specifik upplevelse och i vissa fall även stad. Värdebeviset är din biljett för att kunna boka in upplevelsen.

Vad händer med restvärdet på mitt presentkort?

Köper du en upplevelse som är billigare än beloppet som finns på presentkortet så har du pengarna kvar på presentkortet som man kan använda till fler upplevelser. 
Funderar du på vad skillnaden mellan ett presentkort och värdebevis är? Här besvarar vi just den frågan.

Är värdebevis och presentkort personliga?

Våra värdebevis är inte personliga, vilket gör de till den perfekta presenten att ge bort till någon du tycker om. Att ge bort en upplevelse som present är som att ge bort ett minne för livet.

Hur lång giltighetstid har mitt värdebevis för en upplevelse hos happy-day.se?

Alla värdebevis från happy-day.se har 3 års giltighetstid från köptillfället. Det innebär att du måste boka in upplevelsen inom giltighetstiden. För värdebevis innebär det att du har 36 månader på dig att boka in din upplevelse. 

Hur lång giltighetstid har mitt värdebevis för en upplevelse hos happy-day.se?

Alla värdebevis från happy-day.se har 3 års giltighetstid från köptillfället. Det innebär att du måste boka in upplevelsen inom giltighetstiden. För värdebevis innebär det att du har 36 månader på dig att boka in din upplevelse. 

Kan jag använda flera presentkort i samma köp?

Nej, endast ett presentkort kan användas åt gången hos oss. Om du har flera presentkort du vill använda samtidigt får du kontakta kundtjänst så hjälper dom dig slå ihop dina presentkort till ett. 

Kan jag köpa upplevelser för större grupper och företagsevent?

Självklart! Vi hjälper er gärna organisera och arrangera ert företagsevent. Kontakta kundtjänst vid beställningar för 10 personer eller fler så guidar vi dig rätt och hittar den perfekta upplevelsen för ert sällskap.

Hur gör jag om jag vill köpa en upplevelse som företag?

Om du vill köpa en enskild upplevelse till en person kan ni använda Klarna checkout för företag i kassan. 
Om ni vill köpa en upplevelse för er som företag att uppleva tillsammans, exempelvis vid en kick off eller konferens, rekommenderar vi att ni hör av er till oss på kundtjänst så hjälper vi er med bokningen.

Hur gör jag om jag vill köpa en fler än 10 upplevelser/presentkort som företag?

Kontakta kundtjänst så hjälper vi dig vid större beställningar av upplevelser.

Beställning och leverans

Levereras presentboxen med upplevelsen direkt hem till brevlådan?

Ja, våra presentboxar skickas hem till mottagaren i vadderade kuvert. Vi använder oss av Postnord och presentboxen landar i brevlådan 1-4 dagar efter beställning beroende av vald leveransmetod. Ordrar packas varje vardag fram till kl 17.00
Läggs din order efter kl 17.00 packar vi den kommande vardag.
Beställer du 4 presentboxar eller fler levereras dessa i en kartong, om kartongen går ner i brevlådan lämnar Postnord vanligtvis paketen i brevlådan. Annars kan du få en avi för att hämta ut ditt paket hos närmaste postombud.

Vad har ni för leveransalternativ?

Vi erbjuder fyra leveransalternativ för våra värdebevis:

Postleverans med Postnord:

1. Ekonomi 0 kr - Presentboxen skickas i vadderade kuvert till mottagaren, leveranstid 2-4 arbetsdagar.

2. Förstaklass 39 kr - Presentboxen skickas i vadderade kuvert till mottagaren, leveranstid 1-2 arbetsdagar.

3. Express 89 kr - Presentboxen skickas i vadderade kuvert till mottagaren, leveranstid 1 arbetsdag.

Digital leverans 
4. Digital leverans 0 kr - Värdebeviset levereras till den e-postadress du angett vid köpet i form av en PDF-fil du själv kan ladda ned och skriva ut. E-posten kommer vanligtvis inom 5 minuter efter genomfört köp.

Min beställning har inte kommit?

Våra presentboxar levereras med Postnord och den normala leveranstiden är 1-4 arbetsdagar beroende på val av leveransmetod. Observera att röda dagar och helgdagar kan försena leverans ibland. 
Om din beställning inte kommit fram, kontakta vår kundtjänst och skicka med ditt ordernummer så hjälper vi dig med bokningen. 

Byte och förlängning

Kan jag byta upplevelse?

Självklart kan du byta upplevelse, kanske du fått en upplevelse i present som inte känns helt rätt eller kanske du hittat en annan upplevelse som känns mer spännande? Oavsett orsak hjälper vi på kundtjänst dig att byta din upplevelse till en som passar dig bättre.

Vad händer om mitt värdebevis gått ut? 

Ett värdebevis vars giltighetstid har passerats går ej att aktivera igen. Om du är osäker på giltighetstiden för ditt värdebevis kan du alltid kontakta kundtjänst så hjälper vi dig. 
Om ditt värdebevis fortfarande är aktivt men du vill förlänga giltighetstiden hör du av dig till vår kundtjänst så hjälper vi dig vidare. 

Kan jag förlänga giltighetstiden?

Det är möjligt att förlänga ditt värdebevis. En förlängning kostar 395kr och lägger till 12 månader till giltighetstiden. Du kan förlänga ditt värdebevis 1 gång.
För att förlänga ditt värdebevis kontaktar du kundtjänst.

Bokning och avbokning

Vart hittar jag information om hur jag bokar min upplevelse? 

På värdebeviset hittar du information om hur du bokar din upplevelse. I ditt värdebevis hittar du viktig information om din upplevelse. Skulle du sakna någon information är du alltid varmt välkommen att kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig.

Har du ditt värdebevis tillgängligt kan du följa nedan instruktioner för att boka din upplevelse:
1. Gå in på https://www.happy-day.se/boka och ange din värdebeviskod
2. Här får du all nödvändig information för att boka din upplevelse

Hur använder jag ett presentkort hos er?

Ett presentkort hos happy-day.se används som betalningsmedel i kassan när du köper din upplevelse. Innan du kan boka in upplevelsen måste du alltså köpa den. 
 
För att göra ett köp med ett presentkort gör du på följande sätt:
1. Gå in på vår sajt och leta upp upplevelsen ni vill köpa
2. Lägg upplevelsen i varukorgen och välj leveranssätt
3. Gå till kassan
4. Klicka på “Ange presentkort eller rabattkod”, här fyller ni i er presentkortskod 
5. Slutför köpet enligt instruktionerna på sidan
6. Ni får ert nya värdebevis levererat, antingen via mail eller till brevlådan beroende på fraktval. Ni kan nu boka in er upplevelse.

OBS. Om du ännu inte valt upplevelse men vill få info om datum och plats? Välkommen att kontakta oss på kundtjänst så förser vi dig med all info du behöver!

Arrangören tar inte emot mitt presentkort, varför?

Vi hanterar två typer av värdehandlingar hos happy-day.se: värdebevis för specifika upplevelser och presentkort. 

För att du ska kunna boka in en upplevelse behöver du ett värdebevis för den specifika upplevelsen. 

Ett presentkort hos happy-day.se är inte laddat med en specifik upplevelse, utan används som betalmedel i kassan när du köper en upplevelse ur vårt sortiment. När köpet är genomfört får du ett värdebevis med en värdebeviskod som används för att boka in upplevelsen. 

Hur avbokar jag min upplevelse?

Avbokningsvillkoren för bokning är normalt 7 dagar innan upplevelsen äger rum, men avbokningsvillkoren hos arrangörerna kan variera. Du som kund är ansvarig för att kontrollera vilka avbokningsvillkor som gäller för just dig och din bokning.

Utebliven avbokning

Om du inte gjort någon avbokning eller om avbokningen inte följer avbokningsvillkoren anses värdebeviset vara förbrukat.

Sjukintyg

Vid uppvisande av relevant sjukintyg kan vi trots att avbokning inte skett innanför ramarna av avbokningsvillkoren hjälpa dig med ombokning till ett annat datum. 

Vad behöver jag ha med mig till upplevelsen? 

Dig själv, ett glatt humör och värdebeviset (digitalt eller utskrivet). Om upplevelsen kräver något särskilt, exempelvis körkort framgår det i bokningsbekräftelsen. 
Returpolicy

Vad har ni för returpolicy?

Du som kund har öppet köp i 14 dagar vilket innebär att du har rätt att ångra ditt köp och få pengarna tillbaka inom den avgränsade tiden. Detta förutsatt att upplevelsen inte omvandlats till ett presentkort, bytts till en annan upplevelse, en bokning är påbörjad, bokats eller genomförts. 

För retur behöver presentboxen, rosetten och värdebeviset vara i samma skick som vi köptillfället. 

Returpolicyn omfattar ej företagsköp. 

Hur returnerar jag mitt köp?

Ordrar med fysisk leverans:
Om ordern är lagd med en fysisk leverans räknas de 14 dagarna från och med att kunden mottagit paketet (1-5 arbetsdagar beroende på vald leveransmetod). Vid ånger skickas presentboxen tillbaka till oss tillsammans med rosetten, värdebeviset samt en ifylld ångerblankett.

Ordrar med digital leverans:
Om ordern levererats digitalt räknas 14 dagars öppet köp från dagen då köpet gjorts. Vid ånger skickas en ifylld ångerblankett till vår kundtjänst i samband med att kunden meddelar sin vilja att ångra köpet. 

Återbetalningen eller krediteringen med samma metod som betalningen gjordes (exempelvis via Swish, Kortbetalning eller annat). Gällande återbetalning/kreditering så hanteras det av Klarna och tar upp till 10 bankdagar. 
Reklamation

Hur reklamerar jag en upplevelse?

Om du önskar reklamera en upplevelse skickar du ett mejl till [email protected]. Mejlet behöver innefatta en detaljerad beskrivning om varför du önskar reklamera upplevelsen samt ordernummer eller värdebevisnummer. 

När vi tagit emot mejlet bekräftar vi det genom att svara på mejlet och påbörjar en utredning tillsammans med arrangören i fråga. Hanteringen av ärendet tar vanligtvis ca 14 dagar från ärendet öppnats och när ett beslut fattats tillsammans med arrangören meddelas det via mejl. 

För att skapa underlag för utredningen rekommenderar vi att uppmärksamma arrangören om upplevda missförhållanden i samband med att upplevelsen utförs. Reklamationsförfrågan behöver påbörjas genom att skicka ett mejl med information om ärendet till oss senast 2 månader efter att upplevelsen utförts då tidsperioden anses som skälig tid för att upptäcka missförhållanden kopplade till upplevelsen.