Vår-Rea upp till -55% rabatt  • Fri frakt & hemleverans  läs mer

Köpvillkor


1. Leverans

1.1 Orderbekräftelse
Vid genomfört köp skickar vi alltid en orderbekräftelse till dig vid ordertillfället. Villkor för ordern levereras i varaktig läsbar form.

1.2 Direktleverans via E-post (Leverans inom 5 min)
Vid direktleverans via E-post så får du ditt värdebevis inom 5 minuter. För att kunna se värdebeviset behöver du ett program som kan öppna pdf-filer. Detta finns vanligtvis förinstallerat på nya datorer. 

1.3 Leverans med brev
Vi skickar presentboxar före 17.00 under alla vardagar med Posten. Leveranstid är vanligtvis 1-3 arbetsdagar. Presentboxen får plats i de flesta brevlådor och inkast. I de fall försändelsen inte får plats i er brevlåda får du hämta paketet hos ditt närmaste postombud. Paketet ligger i regel kvar hos postombudet i 2 veckor, glöm inte att visa upp giltig legitimation när du hämtar paketet. Om du hämtar ut ett paket åt en annan person behöver du ha en undertecknad fullmakt från personen eller möjlighet att visa upp personens id-handling. Vid outlöst försändelse debiteras kunden fraktkostnaden.

Om happy-day.se inte kan leverera försändelsen inom avtalad tid ska konsumenten utan onödigt dröjsmål informeras om anledningen till förseningen och upplysas om en ny leveranstidpunkt. Kan happy-day.se inte heller åtgärda felet inom skälig tid har konsument rätt att häva köpet.

2. Betalning

Betalning vid köp på happy-day.se sker via Qliro, uppgifterna hanteras via SSL och Qliro följer lagen om PCI DSS. Du kan betala med Faktura, som även går att delbetala, betalning med kort (Visa, Mastercard) samt direket överföring via din internetbank (Handelsbanken, Nordea, SEB, Swedbank).

Betalningsvillkor
Kredittiden för köp via faktura är 14 dagar från fakturadatum. Fakturan skickas i samband med leveransen. I enighet med avtalet med happy-day.se debiteras ingen fakturaavgift.

Utebliven betalning
En påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran därefter komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.

Kreditprövning
Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.

Omvandling av faktura till en flexibel delbetalning
När du har fått hem din faktura kan du, i stället för att betala hela fakturan på en gång, erbjudas att betala in ett lägre belopp och på så sätt göra om din faktura till en flexibel delbetalning. Detta innebär att du betalar i din egen takt med minst 50 kr per månad. Den effektiva räntan vid ett köp om 10 000 kr, 29 kr i månatlig administrativ avgift, 19,90% i rörlig ränta och betalning över 12 månader är 29,22%. Varje delbetalning blir då 955 kr per månad och din totalkostnad blir 11 458 kr.

3. Tjänst och Priser

Ett värdebevis från happy-day.se betraktas som en flerfunktionsvoucher och försäljningen sker därför utan aktiverad moms om inget annat anges. Momsen aktiveras först när upplevelsen är utförd hos någon av våra arrangörer. Företag som behöver redovisa momsen kan efter utförandet av en upplevelse få ett underlag där momsen redovisas.

Vid fakturabetalning tillkommer en mindre avgift om ni önskar en pappersfaktura från Qliro.

4. Prissättning

Vi jobbar alltid för att ge våra kunder rätt pris vid ett köp av en upplevelse hos oss. Med rätt pris menar vi att det ska spegla det priset våra leverantörer & arrangörer tillhandahåller för upplevelsen och att det inkluderar att du kan välja att få upplevelsepresenten paketerad i en snygg presentbox eller få den snabbt levererad inom fem minuter som PDF-fil inkluderat i priset.

5. Bytesrätt

Värdebeviset presenterar ett förslag på en upplevelse för mottagaren. Mottagaren kan byta upplevelse genom att gå in på happy-day/boka och följa instruktionerna. Mottagaren har möjlighet att välja en annan upplevelse för samma belopp som flerfunktionsvouchern köptes för. Valet annan upplevelse behöver ske inom giltighetstiden, som är 3 år från köptillfället, innan någon bokning har gjorts. (Uppd. 27/09-2022)
 

6. Ångerrätt & Öppet köp 

Du har har 14 dagars ångerrätt från orderdatum. (Uppd. 19/11-2021, tidigare köp gäller 45 dagars ångerrätt och öppet köp)

Om upplevelsen har tagits ur sortimentet så erbjuds kostnadsfritt byte av upplevelse som ej använts eller där bokning har påbörjats. När byte är möjligt sker det genom att välja en annan upplevelse för samma belopp som flerfunktionsvouchern köptes för. (Uppd. 27/09-2022)

Om du påbörjat en bokning eller utfört upplevelsen innan ångerfristen gått ut, avsägs du ångerrätten vilket godkänns av dig genom att klicka på köp i kassan. Användandet av tjänsten påbörjas när bokningen påbörjas. En bokning påbörjas då du skrivit in dina uppgifter på bokningssidan och klickat "Gå vidare". (Uppd. 01/09-2022)

Du har rätt att utan kostnad öppna presentboxen/det digitala värdebeviset för att kontrollera att och hur upplevelsepresenten fungerar, inom rimliga gränser. Presentboxen får inte användas oaktsamt.

Du har rätt att återfå pengarna för ditt köp vid ångerrätt inom 14 dagar från den dag då företaget mottagit meddelandet. För att ångra ditt köp laddar du ner ångerblanketten och fyller i de efterfrågade uppgifterna. Du skickar sedan blanketten till H-Day AB. Vid köp med fysisk leverans av presentbox skickas den tillbaka till H-Day AB via post, du som kund betalar då själv returkostnaden. Du kan få vänta på att återbetalningen registreras tills dess att presentboxen har kommit åter eller till dess att du har lämnat ett bevis på att varan återsänts, det som sker först. (Uppd. 01/09-2022)

Returadess:
H-Day AB
Drottninggatan 5
652 24 Karlstad

Vid frågor om ånger och retur, kontakta [email protected].

  Ladda ner Ångerblankett

7. Tvist

Vid eventuell tvist följer happy-day.se Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. För mer information om tvistelösning besök Europeiska kommissionens online-plattform för tvistlösning ODR

Kontaktinformation ARN:
Allmänna reklamationsnämnden
Box 174  101 23 Stockholm

8. Återbetalning

Vid nyttjande av ångerrätt enligt punkt 6 har köparen rätt till återbetalning av upplevelsen. Vid en retur skall den fullständiga presentboxen i nyskick, med utskrivet kvitto bifogas i returen. Rätten till återbetalning kan ej överlåtas till en annan person. 

Hela beloppet för återbetalningen kommer då att betalas tillbaka till köparen. Köparen kan dock få vänta tills dess att varan har kommit åter eller till dess kunden har lämnat ett bevis på att varan återsänts, det som sker först avgör. Vi använder då samma betalsätt som när köpet gjordes.
 

9. Reklamation & Garanti

9.1 Garanti
Happy-day.se är återförsäljare av olika upplevelser som utförs av leverantörer till oss. Vi presenterar upplevelserna i eget namn och H-Day AB är kundens avtalspart vid köp.

Underleverantörer är bundna att via avtal leverera den upplevelsen som köpts och uppfylla de krav på kvalitet och genomförande som happy-day.se ställer. Happy-day.se har ett ansvar för att upplevelsens genomförande utförs i enlighet med dessa allmänna villkor.

9.2 Reklamation:
Om du av någon anledning vill reklamera genomförandet av upplevelsen så ska reklamationen skickas till [email protected]. Happy-day.se rekommenderar också att kunden ska påtala eventuella missförhållanden redan vid genomförandet direkt till den aktuella leverantören. 2 månader anses som skälig tid för upptäckt av missförhållande. Eventuella reklamationer kommer utredas av Happy-day.se tillsammans med vår underleverantör och ge ett svar till dig som reklamerat upplevelsen. Det sker inom 14 dagar från att reklamationen kommit till happy-day.se. Vid en godkänd reklamation återbetalar vi pengarna inklusive fraktkostnader till kunden inom 30 dagar från det att reklamationen har godkänts. Du har rätt att utan kostnad öppna presentboxen/det digitala värdebeviset för att kontrollera att och hur upplevelsepresenten fungerar, inom rimliga gränser. Presentboxen får inte användas oaktsamt. Avdrag om max 250 kr per upplevelse och person kan göras för att täcka hanteringskostnader vid påbörjade bokningar, dvs där del av vår tjänst har använst, eller om presentboxar hanterats på så sätt att de skadats. Vid en eventuell tvist följer Happy-day.se Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Reklamationsrätten gäller i 3 år från köptillfället. 

Företagsadress vid reklamation:
H-Day AB
Drottninggatan 5
652 24 Karlstad

10. Minderårig köpare

Om en minderårig lägger en order hos oss krävs målsmans skriftliga godkännande.

11. Arrangörer & Platser

Happy-day.se är återförsäljare för utvalda upplevelser som levereras av våra leverantörer. Genom dessa samarbeten kan vi erbjuda ett brett och attraktivt utbud av upplevelser.

Dock händer det att en upplevelse eller ort måste utgå på grund av omständigheter utanför vår egen kontroll. Om det händer kan du alltid byta upplevelse i enlighet med punkt 6 eller få ett presentkort som motsvarar beloppet upplevelsen köptes för. (Uppd. 27/09-2022)

Happy-day.se och arrangörer av upplevelser förbehåller sig rätten att neka kunder deltagande i samband med bokningen eller utförande av upplevelsen. (Uppd. 21/12-2022)

12. Personuppgifter

Personuppgifter hanteras med modern informationsteknik och används av oss för att fullgöra kundrelationen, det vill säga, leverans, kundservice och marknadsföring.

Enligt vår integritetspolicy har du som kund rätt att begära ett registerutdrag från oss. Ni kan därefter be oss rätta uppgifter om dem är felaktiga, ofullständiga eller missvisande.


Skicka en skriftlig och undertecknad begäran till:
H-day AB
Drottninggatan 5
652 24 Karlstad

För att skydda våra kunders integritet skickar vi endast registerutdrag till er folkbokföringsadress.

13. Neka köp

Happy-day.se förbehåller sig rätten att i vissa fall neka eller ändra en kunds beställning.
 

14. Kampanjer

Happy-day.se genomför vid särskild utvalda tillfällen kampanjer.
 
14.1 Tidsbegränsade kampanjer
I Vissa fall visas kampanjer under en begränsad tid. Under perioden som kampanjen är aktiv så räknar en klocka ner från starttid till sluttid av kampanjen. Klockan kan i vissa fall vara synlig för dig som kund. 

14.2 Kampanjer baserade på max antal ordrar
En del av de tidsbegränsade kampanjer som visas är även begränsade av ett max antal ordrar. Under perioden som kampanjen är aktiv så mäter vårt system hur många ordrar som lagt. När max antal ordrar för kampanjen uppnåtts, vilket kan kommuniceras till dig som kund, så avslutas kampanjen. I de fall max antal ordar inte uppnåtts så kan happy-day.se välja att starta om kampanjen för att uppnå de max antal ordrar vi har kommunicerat och gäller för kampanjen.
 

15. Ändringar av villkor

Happy-day.se förbehåller sig rätten att ändra i dessa villkor. Din beställning omfattas av de köpvillkor som var tillgängliga vid tidpunkten när beställningen gjordes. Med undantag för ändringar som måste göras enligt lag, förordning eller myndighetsbeslut.

Senast uppdaterad: 27-09-2022.